آب‌انبار حاجي لياز ميبد ثبت آثار ملي شد


آب‌انبار حاجي لياز ميبد در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.


به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد ذات ا... نيك زاد گفت: شهرستان ميبد با وسعتي در حدود 1271 کيلومتر مربع، در 50 کيلومتري شمال غربي شهرستان يزد و متعلق به دوران پيش از اسلام است.

معاونميراث‌فرهنگي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد با بيان اينكه آب‌انبار حاجي لياز در بخش مركزي دهستان شهداء روستاي ركن‌آباد قرار دارد، افزود: با توجه به نقل قول سالخوردگان، نام بنا متاثر از نام موسس و تاريخچه آن به ادوار متاخر اسلامی بين (دوره‌هاي صفويه تا قاجار) باز می‌گردد.

"نيك زاد" با بيان اين كه مالكيت اين اثر وقفي است، گفت: از ويژگي‌هاي اين اثر ورودی بناست كه رو به شمال و سپس پلکان و مخزن قرار دارد. باتوجه به اينکه آب انبار يک آب انبار دستی بوده، پلکان جزئی از مخزن و مخزن دارای پلان مستطيل و پوشش سقف ضربی با قوس هلالی است.

وي در ادامه افزود: غير از مخزن، فضاهای ديگر نيز جهت استفاده کشاورزان در بنا طراحی گرديده که شامل ايوان و فضای سقف پشت بام مخزن که ورودی آنها در جهت غرب و پنجره‌های رو به شرق و جنوب و فضاهای صفه مانندی نيز در طرفين شرقی و غربی قرار دارد.

اين مقام مسئول گفت: پوشش سقف در بنا به دو صورت ضربی با قوس هلالی و طاق و تويزه با قوس جناغی اجراگرديده و به طورکلی اين بنا به عنوان يک مجموعه خدماتی مختص استفاده کشاورزان در فصل تابستان بوده است و فاقد عناصر تزئينی مهمي می‌باشد.

"نيك‌زاد" افزود: اين آب انبار توسط نمايندگي ميراث فرهنگی، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان ميبد به طورکامل و اساسی مرمت شده و به شماره 29445 مورخ 9/9/89 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا